Gıda Perakendesinde 2025 Hedefleri

Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Yönetim Kurulu Başkanı Alp Önder Özpamukçu, 2025 yılı için sektörün hedeflerini açıkladı. 2023'te 2,85 trilyon liraya ulaşan toplam gıda perakende cirosunun, organize kanalın 1 trilyon liralık payıyla büyük bir artış gösterdiğini belirtti. Özpamukçu, 2024 için yüzde 75'lik bir büyüme öngördüklerini ve 465 bini aşan istihdamın yüzde 8 artmasını beklediklerini ifade etti. Sektörün yerel üretimi destekleme konusunda önemli rol oynadığını, birçok perakendecinin kendi olanaklarıyla üreticilere destek verdiğini ancak bunun daha büyük ölçekte organize edilmesi gerektiğini vurguladı. Coğrafi işaretli, markalaşmış ve ihracat potansiyeli olan yerli ürünlerin sayısının artmasının önemine dikkat çekti.

Geleneksel ve Organize Perakende

Özpamukçu, Türkiye'de perakende sektörünün büyük bir bölümünün (190 bin mağazayla) geleneksel kanalda olduğunu, manav, kasap ve balıkçıları da eklendiğinde bu sayının 235 bine çıktığını belirtti. Gelişmiş ülkelerde organize perakendenin payının %90'ın üzerinde, gelişmekte olan ülkelerde ise %70'in üzerinde olduğunu hatırlatan Özpamukçu, Türkiye'de organize perakende sektörünün gelişmesi için büyük bir potansiyel olduğunu ve bunun Türkiye ekonomisine katkı sağlayacağını ifade etti. Ulusal zincirler ve discount marketlerin tüketiciye daha fazla seçenek ve rekabet avantajı sağladığını, yoğun rekabetin fiyat avantajı ve verimlilik çalışmalarına yol açtığını, enflasyonu düşürücü bir etkiye sahip olduğunu söyledi. Bu yoğun rekabet, tüketicilere daha ucuz ürünlere ulaşma imkanı sağlarken, aynı zamanda enflasyonu frenlemede önemli bir rol oynuyor.

2025'te Gıda Perakendesinin Odağı

Özpamukçu, 2025 hedeflerine ilişkin olarak, gıda perakendecilerinin halihazırda düşük kar marjlarıyla çalıştığını ve yoğun rekabet nedeniyle bu karlardan bile vazgeçilebildiğini belirtti. Bu nedenle büyümenin enflasyon seviyelerinde seyretmesini beklediklerini ifade etti. Daha fazla tüketiciye ulaşmak ve ihtiyaçlarını hızlı karşılamak için mağaza ve teknoloji yatırımlarının devam edeceğini söyledi. İş dünyası için enflasyon ve kayıt dışıyla mücadele, verimlilik ve planlı-denetimli üretimin 2025'te de öncelikli konular olacağını vurguladı. Organize perakendenin enflasyonla mücadelede olumlu bir rol oynadığını, merkezi yönetim yapıları ve ölçek ekonomisi sayesinde kaliteli ürünleri uygun fiyatla sunabildiğini, gerektiğinde maliyet artışlarını frenleyebildiğini ve fiyat istikrarına katkıda bulunduğunu belirtti. Ancak bu mücadelede tedarik zincirindeki tüm paydaşların işbirliğinin gerekliliğini vurguladı. Organize perakendenin ekonomiye en büyük katkılarından birinin de ekonominin kayıt altına alınmasını sağlaması olduğunu ekledi.

Özpamukçu, son olarak private label (özel markalı) ürünlerin önemine işaret ederek, bu iş modelinin ürün çeşitliliği, kalitesi, tedarik ve üretim kapasiteleri üzerindeki olumlu etkisini vurguladı.